RODOREDA I EL FANTASIEIG
La fantasia,
aquell somni diürn màgic que també hi apareix als somnis nocturns. Però, què és
el fantàstic? Per què ens produeix plaer aquest món llunyà i irreal? Freud
relaciona el plaer de jugar del nen amb el món creatiu del poeta, pel fet que
la fantasia és creada per tal de substituir el plaer no satisfet en l’adult.
Així, el poeta mitjançant la narració «juga» igual que ho fa un nen, crea un
món de fantasia que està acceptat per la societat i, mitjançant la creació
fantàstica, compleix un desig insatisfet. Els quals s’han creat per allò a què
ha hagut de renunciar a la seva vida, allò que li ha provocat patiment ho
transforma en un món on aquesta sofrença es disfressa en qualsevol altra cosa
per tal de donar-li plaer. Igual que en l'elaboració del somni on apareix el
contingut oníric latent i contingut oníric manifest «el desplaçament oníric i
la condensació del somni són els dos manobres a 1' activitat dels quals podem
atribuir d'una manera cabdal la configuració del somni» (Freud, 1885, 40). És a
dir, darrere dels personatges i de les situacions, els autors literaris creen
la seva «Katharsis». És el cas de la literatura psicològica moderna de la qual
és màxim exponent l’autora catalana Mercè Rodoreda. En les següents línies
tractarem de relacionar l’obra de Freud amb l’obra de Rodoreda, concretament
amb el conte «el mar» dins de «La meva Cristina i altres contes» (2020), per
tal d’aprofundir en el fantàstic rodoredià.
Segons Freud,
l’adult quan deixa de jugar substitueix el plaer del joc pel plaer de les
fantasies, les quals són producte de l’ésser infeliç «Els desigs insatisfets
són les forces motrius de les fantasies, i cada fantasia específica és
l'acompliment d'un desig» (Freud, 1924: 19). El poeta és el més alt
representant de creació d’aquestes fantasies, que mitjançant l’heroi fa
realitat els desitjos emmascarats de l’autor. I, inclús en aquelles obres en
què l’heroi és un individu passiu, de qualitats «excèntriques», «en les quals
el Jo també es conforma amb el simple paper d'espectador» (Freud, 1924, 21),
dins les quals ens agradaria aprofundir, com l’autora les combina amb el
fantàstic. L’obra de Mercè Rodoreda, en la seva primera etapa és fortament
influenciada per la narrativa moderna «d’endinsar-se en la intimitat dels seus
personatges» (Arnau, 1998, 216) i també per la realitat i, inclús, en alguns
d’aquests contes «s’emmiralla l’exili» que va patir l’autora (Arnau, 1998, 219)
com és el cas d’«Orleans tres quilòmetres», en altres contes Rodoreda explica
la vida d’amics i familiars o persones que coneix directament o indirectament.
En el seu segon recull de contes, Rodoreda aconsegueix un allunyament de la
realitat per apropar-se més a la fantasia. Rodoreda, va manifestar que, a
causa d’una decepció profunda sense especificar quina, va començar a escriure
contes més fantàstics (Arnau, 1998, 228). Segons Arnau, Rodoreda empra
l’element fantàstic amb uns personatges que acostumen a viure al marge de la
realitat quotidiana i inclús en la soledat extrema que crearà personatges
marginats «l’origen dels quals acostuma a ser una obsessió» (Arnau, 1998, 229)
i els quals se senten dins d’un món estrany que els desemboca a viure històries
fantàstiques de follia o bruixeria. La mort és un altre tema que Rodoreda empra
per a representar les inquietuds i pors que habiten l’ànima humana i que
l’ajuden a crear un ambient fantàstic dins dels seus contes.
En el conte «El
mar» dins «la meva cristina i altres contes» Dos homes s’hi troben i parlen
sobre la vida tot fent servir el mar com a punt de connexió per a explicar les
seves inquietuds. El personatge alt i ben plantat sent preferència pel mar
mentre que l’altre amb aspecte malaltís sent atracció pels portaavions, tot amb
tot, els dos temes són una metàfora de les seves personalitats, l’alt de més
tranquil·la i l’amic de més inquieta, tots dos s’asseguen en un banc al costat
d’una dona que li dona menjar a una cadernera que té dins una gàbia. El diàleg
entre els dos amics podríem catalogar-lo d’obsessiu, l’un amb el mar i l’altre
amb els successos bèl·lics, la dona amb la gàbia que explica l’aparició del seu
marit com si fos un fantasma també la podríem qualificar de follia. Segons
Arnau, Rodoreda empra la flama i la por com a elements fantàstics, «una figura
fantasma a dins d’un llençol que li venia balder i que es movia com la flama
d’una espelma amb el vent» (Rodoreda, 2020, 33). En el conte de Rodoreda, els
dos homes observen passivament el patiment que explica la dona i l’infortuni
dels dos nens perduts «Miri, que la mare dels nens ensenyi el que vulgui. Tant
se me’n dóna.» (Rodoreda, 2020, 39), aquest comportament de l’heroi excèntric
que veu com espectador el patiment dels altres, segons Freud, és degut al fet
que el Jo del poeta també es conforma en ser un espectador. La por, Rodoreda
també la introdueix sovint escenificant un món estrany «És que a dins hi ha
pobles ensorrats: és que jo no puc mirar aquest desfici de l’aigua sense quedar
regirat de dalt a baix» (Rodoreda, 2020, 23). Però, d’on l’autora n’extreu el
rovell de l’ou és en les foscors de l’ànima, en les culpes, els pecats, les
obsessions, els secrets. «i de seguida pregunta per la Carlota, la nostra
filla, que va morir de pulmonia als quinze anys, i em carregue les culpes a mi»
(Rodoreda, 2020, 34).
Rodoreda en el
recull de llur obra, el somni és ben present, les narracions oníriques dins
de llurs contes tenen un valor
essencial. Rodoreda acostuma a relacionar el somni amb el color blau com en el
conte «una fulla de gerani blanc» on el protagonista al final del relat és
«embolcallat per un ambient oníric de característic color blau» (Arnau, 1998,
233). I, que potser Rodoreda l’ha relacionat amb l’amor o amb la mort?, així
com el color blanc el relaciona amb l’ànima, amb el traspàs tal com ens fa
saber Arnau, el blau sembla ser l’avantsala de tot allò misteriós. Així doncs,
els somnis són per a Rodoreda una eina, un mitjà per a expressar els deliris
dels seus personatges, els seus traumes i desitjos, i també per a crear un
ambient més fantàstic. També els empra per crear un contrast entre la realitat
i la fantasia, o inclús per a aprofitar la fina línia que existeix entre la
vigília , el somni i la realitat «Una nit em vaig quedar cega, ben cega [...]
d’entremig del negre [...] es va anar acostant una figura fantasma» (Rodoreda,
2020, 33).
Tot amb tot, la
Mercè Rodoreda empra els trets fantàstics sobretot en l’obra «La meva Cristina»
i s’allunya de la narració més autobiogràfica feta fins a «Vint-i-dos contes».
Rodoreda se submergeix en les profunditats de l’ànima humana, en la solitud, en
la manca d’afecte, en la por, les culpes, les obsessions, les guerres, la mort.
El que hi ha d’amagat darrere d’aquests elements, potser, tal com diu Arnau,
«hi ha una experiència de la vida, una visió del món, una visió, aquí, des de
la soledat» (Arnau, 1998, 238). Llavors, seguint la línia de Freud, aquests
personatges passius, excèntrics són una necessitat de l’autora per a cercar el
plaer? Un plaer d’allunyar-se del món perquè aquest li ha fet mal? Freud (1885)
diu que darrere de les narracions l’autor cerca el plaer d’allò que no ha pogut
aconseguir en la seva vida real, que després es manifesta durant el somni, i
que s’oculta amb la condensació i desplaçament. També l’obra rodoreriana sembla
un «jeroglífic» de paraules i situacions condensades i desplaçades per censurar
allò que pateix l’autora, i que tal com ella mateixa va manifestar, va ser
aquella decepció el que hi ha darrere de les seves fantasies. El que és clar,
és que la narrativa rodoredina és tràgica, els seus personatges amaguen secrets
i traumes, en definitiva és «un drama punyent» (Arnau, 1998, 223). Darrere la
seva narració existeix l’autora que sent una atracció per la soledat i l’amor
viscut de manera dolorosa, i pel record lligat a la infantesa, però, també té
una gran sensibilitat i capacitat per a crear una escenificació màgica de la
natura que explica la seva passió per les flors. Bé, amb conclusió i seguint el
fil de Freud, sembla que darrere del fantasieig del poeta hi ha l’adult que
mira d’esquitllentes el nen que un dia va ser, que jugava feliç. «Potser escric
per afirmar-me, per sentir que sóc»
Bibliografia
Arnau, C. [Carme]. (1998). "Mercè Rodoreda, contista
(1933-1974). Una aproximació a la seva evolució i influències".Actes
del primer Simposi Internacional de Narrativa Breu, a cura de V. Alonso, A.
Bernal i C. Gregori, València: Institut Interuniversitari de Filologia
Valenciana. (pp. 215-239). Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
Freud, S. [Sigmun]. (1924). El poeta i el fantasieig,
trad. Josep Murgades, (pp. 17-23). Els Marges.
Freud, S. [Sigmun]. (1885). L’elaboració del somni. A
Freud, S. [Sigmun]. La interpretació dels somnis. Trad. Joan Leita. (pp.
9-41). Barcelona: Empuries.
Rodoreda, M. [Mercè]. (2020). El mar. A Rodoreda, M.
[Mercè]. La meva Cristina i altres contes. (pp. 21-41). Edicions 62.
Barcelona.
Rodoreda, M. [Mercè]. (2019). Vint-i-dos contes.
Edicions 62. Barcelona.
No hay comentarios:
Publicar un comentario